Blog ini mula beroperasi pada hari Rabu 09.09.09. Nations Under Special Associational Necessity Towards Achieving Regional Aspiration bermaksud Negara-Negara Di Bawah Keperluan Untuk Bersatu Ke Arah Mencapai Aspirasi Serantau. Ia bertanggungjawab menyatukan bangsa-bangsa Melayu mengikut terma antropologi dari negara-negara yang berasingan di Kepulauan Hindia Timur yakni Kepulauan Nusantara. Blog ini merupakan salah satu suara aspirasi yang diketengahkan melalui medium Bahasa Nusantara versi Malaysia

10 September 2009

Nusantara Perlu Tangani Gerakan Free West Papua

Indonesia seharusnya memberikan penerangan yang jelas berhubung langkah yang diambil olehnya dalam mengekang aktiviti pemisah yang menggelar diri mereka Gerakan Kemerdekaan Papua Barat. Berikut temubual oleh West Papua News yang disiarkan di web Free West Papua(Terjemahan)

WPNews : Selamat pagi En. Yogum. Bolehkah anda ceritakan tentang situasi di Bogolame?
Yugum Tabuni : terima kasih banyak-banyak. Situasi di Bogolame hari ini ialah, orang-orang kami semuanya menyorok dalam hutan, kebanyakannya kanak-kanak, wanita dan orang tua kerana pihak tentera Indonesia membakar kampung kami.

WPNews : Boleh ceritakan berapa banyak rumah yang dibakar tentera Indonesia?
Yugum: Perlu saya maklumkan, 25 rumah dibakar dan 5 ekor babi ternakan kami dibunuh tentera Indonesia.

WPNes : Seberapa pentingnya rumah-rumah dan babi-babi-babi itu?

Yugum : Seperti yang kamu tahu, kami orang Papua menganggap rumah dan babi adalah sebahagian dari hidup kami. Nilai babi sangat penting kerana kami tidak punya apa harta yang lebih bernilai dari ternakan-ternakan babi ini.

WPNews: Boleh beritahu kami berapa ramaikah yang telah dibunuh tentera Indonesia?
Yugum : Sehingga kini, masih ramai yang menyorok dalam hutan dan sukar untuk mengenalpasti jumlahnya kerana tentera masih melakukan rondaan. Tetapi bukti dari peluru-peluru tentera banyak yang kamu temui. Sukar untuk mengetahui angka sebenar kerana sekatan-sekatan jalanraya dan kekangan dari pihak tentera Indonesia.

WPNews : Bagaimanakah mereka yang melarikan diri dalam hutan itu terus hidup terutamanya ia membabitkan orang tua, kanak-kanak dan wanita-wanita.
Yugum: Kami perlukan bantuan kerna tiada makanan, ubat-ubatan dan kebun-kebun kami telah dimusnahkan oleh tentera. Kami tak boleh pulang lagi.

WPNews: Apa yang anda harapkan dari masyarakat antarabangsa.
Yugum: Kami cuma mahu merdeka dari Indonesia. Jika kami masih bersama Indonesia mereka akan musnahkan tanaman kami hingga kami semua kebulur. Beritahu mereka di Eropa, UK, USA, Australia dan Pasifik yang kami perlu bantuan untuk menekan Indonesia agar memberhentikan operasi ketenteraan mereka di Bogolame dan Tinginambut. Ini adalah mesej saya kepada mereka untuk memberitahu yang kami perlukan bantuan.

WPNes : Terima kasih kerana meluangkan masa anda En. Yugum.


Dari perbualan tersebut, ternyata West Papua atau dalam panggilan Nusantaranya Irian Jaya, telah digambarkan sedang berusaha memperoleh kemerdekaan dari Indonesia.

Adakah pola susunan pembangunan yang berkecamuk serta tidak menyeluruh telah mengakibatkan situasi ini menyubur di Irian Jaya? West Papua yang dipimpin Benny Wenda (gambar di atas) merupakan isu-isu yang tersimpan untuk diperhangatkan oleh Barat seandainya Indonesia lalai seperti ini.

Keberhasilan Timor Timur merdeka dari Indonesia pada tahun 1999 merupakan sokongan moral bagi gerakan ini hari ini.

Perlu diingat bahawa pulau New Guinea terletak di atas pelantar yang sama dengan Australia. Sebarang kesilapan pihak Indonesia dalam perkara teknikal berhubung perkara ini bakal mengakibatkan Nusantara kehilangan Irian Jaya.

1 ulasan:

  1. Wah mas/mbak ada gag blog ini yg versi Bhs.Indonesia? kalau belum ada semoga cepat ada :D Hehe...

    BalasPadam