Blog ini mula beroperasi pada hari Rabu 09.09.09. Nations Under Special Associational Necessity Towards Achieving Regional Aspiration bermaksud Negara-Negara Di Bawah Keperluan Untuk Bersatu Ke Arah Mencapai Aspirasi Serantau. Ia bertanggungjawab menyatukan bangsa-bangsa Melayu mengikut terma antropologi dari negara-negara yang berasingan di Kepulauan Hindia Timur yakni Kepulauan Nusantara. Blog ini merupakan salah satu suara aspirasi yang diketengahkan melalui medium Bahasa Nusantara versi Malaysia

09 September 2009

Bahasa Melayu Atau Bahasa Nusantara?

Indonesia, Malaysia, Singapura, Brunei, Filipina dan Thailand seharusnya mempunyai sebuah badan yang menyelia apa-apa isu berkaitan kebudayaan Nusantara yang dikongsi oleh lima negara secara bersama. Secara fakta, kaum yang menggunakan Bahasa Melayu sebagai lingua franca, perlu mempunyai pertubuhan sendiri.

Justeru, NUSANTARA merupakan sebuah badan yang amat dialu-alukan kewujudannya bagi menzahirkan sebuah badan yang akan melakukan berbagai rencana persefahaman yang membolehkan kemakmuran dapat diagihkan dikalangan masyarakat serumpun.

Mereka yang mampu berinteraksi sesama mereka dengan menggunakan lingua franca Bahasa Melayu di dunia ini berjumlah 260 juta orang dan ianya menjadi jumlah mereka ini membentuk komuniti kelima tebesar di dunia.

Bahasa Melayu dikenali di Singapura dan Brunei termasuk gelaran tidak rasmi bagi penduduk akar Nusantara di Selatan Thailand, Kepulauan Jolo dan Mindanao di Filipina TETAPI di Indonesia, ia dikenali sebagai Bahasa Indonesia manakala di Malaysia, ia dikenali sebagai Bahasa Malaysia.

Mungkin istilah MELAYU itu sendiri menjadi sensitif di Malaysia mahupun di Indonesia sendiri.

Di Malaysia, penggunaan terma Bahasa Melayu ditentang oleh keturunan asal pendatang luar Nusantara iaitu Cina dan India manakala di Indonesia, Melayu merupakan cabang etnik dalam bangsa asimilasi Indonesia yang tinggal di wilayah urba Jambi dan Kepulauan Riau dan tidak menggambarkan seluruh kepulauan Indonesia.

Justeru, NUSANTARA juga seharusnya ditubuhkan untuk diperjuangkan untuk dijadikan terminologi yang sesuai bagi menggantikan penggunaan "BAHASA MELAYU" bagi gambaran lingua franca manyarakat Kepulauan Hindia Timur.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan